Learning by doing - digimarkkinointia käytännössä

Olin työskennellyt tuotehallinnan ja -markkinoinnin tehtävissä 20 vuotta ensin Nokialla ja sitten Microsoftilla, kun tuli tunne, että olisi aika tehdä jotain muuta. Vuosiin osui useita yt-neuvotteluja, ja vaikka en ollut irtisanottavien listalla, päätin ottaa paketin ja lähteä kohti uutta.

Sapattivapaalla ahmin tietoa markkinoinnista, erityisesti digimarkkinoinnista, erilaisilla verkkokursseilla. Halusin päästä markkinointihommiin. Tilaisuus osui kohdalle, kun aloitin ratkaisumarkkinoinnin päällikkönä OptoFidelityssä. Työnantaja oli hyvin koulutusmyönteinen ja kannusti hankkimaan lisää osaamista.

Löysin TAKKin somemarkkinoinnin työpajan kaverin suosituksesta. Tavoitteena oli kehittää OptoFidelityn nettisivuja ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Koulutussisällöt kuulostivat lupaavilta jo esitteessä, mutta koulutus oli vielä parempi kuin osasin odottaa.

Opin mieluiten tekemällä, ja koulutus tarjosi juuri sitä. Kouluttaja Henna-Riikka Ahvenjärvi oli tosi hyvä ja aktiivinen. Hänellä oli tarjota uusinta tietoa ja ajankohtaista osaamista sosiaalisesta mediasta. Toinen tärkeä henkilö oli mentori Sasu Karjalainen. Mentorointi vahvisti, että olen oikealla polulla.

Koulutuksen aikana tutustuin sattumalta Unfair Oy:n yrittäjiin Johanna Raiskioon ja Taru Kumpulaiseen. Unfair ei ole perinteinen mainostoimisto, vaan toiminta nojaa vahvasti Lean-ideologiaan. Siihen kuuluvat mm. nopeat kokeilut, mittaaminen ja sen jälkeen tarvittavat korjausliikkeet. Innostuin toimintatavasta, ja kun omat työtoiveeni osuivat yksiin Johannan ja Tarun tarpeiden kanssa, aloitin tuottajana Unfairissä elokuussa.

Hyppäsin suoraan laukkaavan villihevosen selkään, mutta se sopii minulle hyvin. Tykkään haasteista ja heittäydyn liikoja miettimättä. Rapatessa välillä roiskuu ja virheet kuuluvat asiaan, mutta niistä voi oppia. Tai kuten Jorma Ollila tapasi Nokia-vuosina muistuttaa: virheitä saa tehdä, mutta ei samaa virhettä kahta kertaa.

Susanna Salkolahti
Unfair

Juttu julkaisu alun perin TAKKin Sauma-asiakaslehdessä.


Lue lisää liiketaloudesta ja katso mm. digimarkkinoinnin koulutukset