Pikastartilla automaalausyrittäjäksi

- Lähdin yrittäjän pikastarttiin tavoitteena starttirahan hakeminen. Käteen jäi paljon muutakin hyvää, kertoo yrittäjä Joonas Lampinen.

Tiiviissä tahdissa opiskeltiin sekä markkinointia, brändäystä että yrityksen pyörittämisen käytäntöjä ja talouden kiemuroita. TAKKin yrittäjyyskouluttajat tarjoilivat monipuolisen paketin, jonka opit ovat käytössä yrittäjän arkipäivässä.

- Yrittäjyys oli haaveeni jo pidemmän aikaa, ja nyt kohdalle osui sopiva yritys, joka etsi jatkajaa. Siitä se ajatus sitten lähti, Joonas muistelee.

Kangasalaisen KolarimaalausCenter Oy:n ydintoimintaa ovat automaalaus ja kolarikorjaus. Pikastarttikoulutus laittoi Joonaksen miettimään, mitä haluaa yrityksestään näyttää ja minkälaisia mielikuvia herättää. Tärkeitä asioita KolarimaalausCenterissä ovat asiakasläheisyys, työn ja palvelun korkea laatu sekä nuorekkuus. Näiden täytyy näkyä kaikessa tekemisessä nettisivuilta asiakkaan kohtaamiseen. Laatu asiakkaalle tehdään kuitenkin ennen kaikkea työn jäljellä.

- Tärkeintä on tehdä asiakas tyytyväiseksi. Asiakkaat ovat tykänneet, kun on aikaa jutella. Toisinaan, kun auto jää huoltoon ja kotimatkan järjestäminen on hankalaa, olemme jopa kyydinneet asiakkaita kotiportille.

Nettisivuillakin pyritään pikkuisen parempaan palveluun: Sieltä löytyvät linkitykset vakuutusyhtiöiden vakuutusilmoituksiin sekä ohjeet, kuinka onnettomuuden tai muun vahingon sattuessa toimitaan. Pienillä asioilla saadaan paljon hyvää.

Kehittyvä automaalausala haastaa yrittäjän

Joonaksen tarttuessa ohjaimiin yrityksellä oli jo hyvä maine, uskollinen asiakaskunta ja ajantasaiset tilat. Lähtökohdat olivat kunnossa. Työtä yrityksen pyörittäminen kuitenkin vaatii, lomat ovat vähissä ja motivaation on syytä olla kunnossa. Toisaalta yrittäjyys tuo mukanaan myös vapautta: välillä voi poiketa vaikka Tammelan torilla kahvilla tai pitää vapaapäivän keskellä työviikkoa.

- En lähtenyt yrittäjäksi ollakseni ikäloppu 30-vuotiaana.

Laajentuminen on innostuneen yrittäjän aikana ollut nopeaa. Palkkalistoilla on nyt kolme vakituista työntekijää, ja lisää palkataan sitä mukaa, kun toiminta kasvaa. Uusin aluevaltaus on verkkokauppa ja autonvuokraustoimintaa ollaan käynnistämässä. Automaalausala elää voimakasta muutoksen aikaa, ja tärkeintä on pysyä kehityksen kärjessä. Tulevaisuuden tavoitteena on olla oman toimialan selkeästi palvelevin ja laadukkain vaihtoehto alueella eli toimija numero yksi.


Lue lisää yrittäjyyskoulutuksista

Tilaa uutiskirje!

Valitse kiinnostavat aiheet ja tilaa!