Palvelumuotoilulla vaikuttavia työllisyyspalveluita
TAKK teki yhteistyöehdotuksen Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluille osuvaan aikaan. Organisaatiossa oli meneillään iso muutos, joka vaati osaamisen kehittämistä. Yhteistyössä syntyi palvelumuotoilukoulutus, jonka oppeja hyödynnetään Työllisyys- ja kasvupalvelujen toiminnan kehittämisessä.
Työllisyys- ja kasvupalvelut on Tampereen kaupungin organisaatio. Henkilöstöä on viitisen sataa, mutta ensi vuonna määrä lisääntyy useammalla sadalla henkilöllä.
- Organisaatiossa on iso muutos menossa, työllisyyspalvelut siirtyvät kokonaan valtion puolelta meille ja Tampereen seudulle on muodostumassa työllisyysalue. Olemme tehneet strategiatyötä, jossa yhtenä kärkenä on vaikuttavat, asiakaslähtöiset ja kustannustehokkaat palvelut, joita haluamme tuottaa, kertoo erityisasiantuntija Suvi Jokela.
Jokelan mukaan Työllisyys- ja kasvupalvelujen asiakkaita on työttömistä työnhakijoista aina työnantajiin ja paikallisiin yrityksiin.
- Viemme ihmisiä kohti työtä yhdessä kumppaniemme kanssa. Palveluita on kansainvälisille osaajille ja maahanmuuttajille ja meiltä löytyy yrityspalvelut ja kasvupalvelut eli tuemme yritysten kasvua, kehittymistä ja elinvoimaa. Pääydin on viedä osaajia kohti yrityksiä ja toisaalta tuoda piilotyöpaikkoja esiin yrityksistä, jotta he voivat palkata meidän osaajiamme, Jokela taustoittaa.
Koulutuksessa kehitetään omaa projektia palvelumuotoilun työkaluilla.
- Meillä on kohtaantokoordinaattoreita, jotka tekevät asiakastyötä työttömien työnhakijoiden kanssa. Suuntasimme koulutusta heille, koska näemme tosi tärkeänä, että he pystyvät kehittämään asioita asiakaslähtöisesti. Kohtaantokoordinaattoreilla on aika uusi työnkuva, ja koulutus on edesauttanut ehdottomasti selkeyttämään sitä. He ovat pystyneet kehittämään työssään olevia kehittämiskohteita palvelumuotoilun työkaluilla. Kehittämiseen on tullut nimenomaan asiakasymmärrys mukaan. Muuten olisi ehkä katsottu organisaation näkökulmasta ja lähdetty miettimään, miten me teemme asioita ja miten niitä pitäisi tehdä, Jokela pohtii.
Pysyviä muutoksia palvelumuotoilukoulutuksen ansiosta
Jokelan mukaan koulutus on tuonut konkreettisia kehitystehtäviä organisaatioon, ja sisäisiin asiakkaisiin liittyviä prosesseja on kehitetty toimimaan paremmin.
Myös koulutukseen osallistuneet kohtaantokoordinaattorit Katariina Penttilä ja Marja Eho kertovat saaneensa aikaan pysyviä konsepteja koulutuksen ansiosta.
Penttilän ryhmän kehittämistehtävänä oli työnantajavierailujen kehittäminen työnhakija-asiakkaiden näkökulmasta ja Ehon ryhmällä asiakaslähtöisen OMA-lomakkeen tekeminen.
Penttilä koki koulutuksen hyödylliseksi.
- En usko, että olisimme päässeet tekemään tämän tyyppistä kehitystehtävää organisaatiossa ilman tätä koulutusta. Koulutus oli hyvin nivottu meidän organisaatiomme toimintaan ja koulutuksesta sai hyödyllisiä työkaluja jatkoa varten. Oli myös kiva olla kollegoidemme kanssa ja verkostoitua vielä paremmin, koska olimme kuitenkin uusi porukka, kun koulutus alkoi.
Myös Eho on samoilla linjoilla.
- Se, että meille tarjotaan työnantajan puolesta mahdollisuus osallistua koulutukseen, jossa on vahvasti asiakaslähtöisyys keskiössä, antaa tilaa tehdä työtä asiakaslähtöisesti. Kehittämistehtävät tulevat varmasti näkymään työn tekemisen tavassa, kun muistaa eri lailla pitää asiakaslähtöisyyden ja asiakkaan näkökulman mukana työn tekemisessä. Tämä on ollut arvokkaan tuntuista.
Palvelumuotoilukoulutuksen sisältöjä suunniteltiin ja muokattiin yhdessä TAKKin kanssa Työllisyys- ja kasvupalvelujen tarpeisiin. Palvelumuotoilukoulutus onnistui hyvin ja jatkoa on luvassa.
- Yhteistyö TAKKin kanssa on ollut todella hyvää. Meidän on tarkoitus jatkaa koulutuksia uuden porukan kanssa. Se kertoo, että olemme tykänneet paljon toimintamallista. Meille on arvokasta, että TAKK pystyy tuottamaan selkeän koulutuskokonaisuuden, jota pystyy räätälöimään niin, että se vastaa organisaatiomme tavoitteisiin. Olemme tykänneet koulutuksesta tosi paljon, kehuu Jokela.
Paras hyöty koulutuksista saadaan, kun se suunnitellaan alusta asti yhdessä organisaation kanssa ja muokataan matkan varrella huomioiden organisaation tarpeet.
- Oli ihailtavaa huomioida, kuinka Suvi Jokela oli mukana tukemassa ja sparraamassa opiskelijoiden toteuttamia kehittämistöitä. Opiskelijat pääsivät myös esittelemään Työllisyys- ja kasvupalvelujen johdolle tekemänsä konkreettiset kehittämistoimenpiteet. Tämä on yhteistyötä parhaimmillaan toteavat kouluttajat Marja Sillanpää ja Tea Nikkilä.
TAKKin ja Työllisyys- ja kasvupalvelujen koulutuksessa palvelumuotoilua ei pelkästään opetettu vaan sitä hyödynnettiin myös koulutuksen toteuttamisessa.
- Keräsimme osallistujilta koko ajan palautetta ja palvelumuotoilun hengessä kehitimme koulutusta, kertoo Jokela.
Tilaa uutiskirje!