Elintarvikekuljetuksissa hätä on suuri kylmäkoneen rikkoutuessa – TAKKin koulutus tuo lisää kylmäkonekorjaajia huoltamoihin

Suomessa on pulaa liikkuvan kaluston kylmäasentajista. Kun puoliperävaunuvalmistaja Schmitz Cargobull toi ongelman esille, TAKKissa oltiin valmiita kehittämään ratkaisu. 

Elintarvikkeiden kuljetuksessa kylmäketjun katkeamattomuudesta huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää. Erityisesti kovalla pakkasella ja helteellä autojen kylmälaitteet ovat kuitenkin kovilla, ja riski ongelmille kasvaa. 

– Koneen rikkoutuessa puhutaan helposti kymmenien tuhansien eurojen arvoisten kuormien menetyksistä, kertoo Tuomas Koskinen, Euroopan suurimman puoliperävaunuvalmistajan Schmitz Cargobull Oy:n Suomen jälkimarkkinapäällikkö.

Näissä tilanteissa apua tarvitaan siis nopeasti. Liikkuvan kaluston kylmäkonekorjaamoja ja -korjaajia löytyy kuitenkin Suomesta tällä hetkellä suppeasti. 

– Tavaraa kuljetetaan maan laajuisesti, mutta korjaamoja on vain parisenkymmentä, kertoo TAKKin kylmäalan kouluttaja Mika Sivenius.

– Ammattilaisia, jotka huoltavat yli kolme kiloa kylmäainetta sisältäviä kylmälaitteita, ei kasva puissa, toteaa puolestaan Koskinen.

Yritykset mukana rakentamassa koulutusta

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus aloitti vuosi sitten liikkuvan kaluston kylmäasentajakoulutuksen, jolla pyritään vastaamaan kuljetusliikkeiden ja autokorjaamojen huutavaan pulaan pätevistä kylmäasentajista. Idea koulutuksesta tuli Schmitz Cargobullilta.

– Havahduimme tilanteeseen, että korjaamoverkostostamme ammattilaiset vähenevät. Ongelma on havaittavissa koko Suomessa. Aloimme miettiä, mitä asialle voitaisiin tehdä isommassa mittakaavassa, kertoo Tuomas Koskinen.

Schmitz Cargobullin väki istui TAKKilaisten kanssa pöytään, ja mukaan tuli myös muita osaajapulasta kärsiviä kylmäalan yrityksiä – Mitsubishi, Carrier, Lumikko ja VTA Tekniikka Thermo King. Yhteistuumin päätettiin pistää pystyyn koulutus, joka keskittyy nimenomaan liikkuvan kaluston kylmäkoneiden korjaamiseen ja huoltamiseen. Koulutuksessa osallistujat suorittavat talotekniikan perustutkinnon ja valmistuvat kylmäasentajiksi, mutta koulutuksen sisällöissä korostuvat liikkuvan kaluston kylmäainelaitteet, eivät talotekniikan kylmälaitteet.   

Opiskelijoiden käytännön harjoittelua varten Schmitz Cargobull hankki TAKKin työsaliin oman merkkinsä kaksilämpöisen kylmäkoneen.  

– Suomeen myytävissä vaunuissamme se on yleisin kylmäkone, lippulaivakone S.CU 2.0 Multitemp. Koneella voi ajaa moniosastoiseen vaunuun kahta eri lämpötilaa, Koskinen kertoo. Vastaavanlaisia kylmäkoneita liikkuu Suomen teillä satoja. 

Konetta käytetään TAKKin opetuksissa, mutta vuosittain TAKKiin myös saapuu Saksasta Schmitzin kouluttaja, joka kouluttaa paitsi opiskelijoita myös TAKKin kouluttajia spesifisti Schmitzin kylmäkoneen huoltoon ja korjaukseen. 

Koulutus sopii mekaanikoille ja uusille tulokkaille

Vuoden 2025 alussa liikkuvan kaluston kylmäasentajakoulutuksesta käynnistyi TAKKissa jo kolmas aloitus. Kaikki järjestetyt koulutukset ovat täyttyneet nopeasti.

– Toistaiseksi kysyntää tuntuu olevan, koska tällaista koulutusta ei muualla Suomessa ole, kertoo kouluttaja Mika Sivenius.

Koulutus soveltuu ajoneuvoasentajille erikoistumiskoulutukseksi omaa urakehitystä tukemaan. 

– Ei ole myöskään poissuljettua, etteikö tälle alalle voisi lähteä kouluttautumaan suoraan. Koulutus ei vaadi pohjapätevyyttä, ei tarvitse olla ajoneuvoasentaja. Oppisopimuspaikka pitää kuitenkin löytyä, huomauttaa ajoneuvo- ja logistiikka-alan koulutuspäällikkö Tomi Hakkarainen.

”Lisäkouluttautuminen ei ole ikinä pahasta”

Volvo Truck Center Tampereella mekaanikkona työskentelevä Juha-Pekka Rantala tarttui tilaisuuteen, kun kuuli työnantajaltaan mahdollisuudesta päästä kylmäasentajan koulutukseen. Volvo Tampere on yksi Schmitz Cargobullin korjaamoverkoston yrityksistä, joka lähti sopimuksen myötä panostamaan kylmäasentajien kouluttamiseen.

– Ajattelin, että lisäkouluttautuminen ei ole ikinä pahasta, Rantala tuumaa.

Vuoden alussa opinnot aloittaneelle Rantalalle kylmäala on täysin uusi ala.

– Henkilöautojen ilmastointiluvat löytyvät taskusta, mutta muuten ollaan ihan aloittelijoita. Koulutus on vaikuttanut todella hyvältä, ei valittamista. Tähän mennessä olemme käyneet läpi komponentteja, työkaluja, lakia ja kylmälaitoksen käyttöönottoa, kolmessa koulutuspäivässä mukana ollut Rantala kertoo.

Koulutuksen jälkeen Rantala jatkaa entisessä tehtävässään mekaanikkona Volvolla, mutta työnkuva laajenee myös kylmälaiteasennuksiin ja -huoltoihin. 

– Koulutuksiin on osallistunut paljon potentiaalista porukkaa. Toivotaan, että he viihtyvät alalla, tuumaa Tuomas Koskinen.