Koulunkäynninohjaajaksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto ammattipätevyyden saavuttamiseen. Opiskelu on käytännönläheistä ja joustavaa. Koulunkäynninohjaajana Pirkkalassa työskentelevä Merima Saajoranta opiskelee TAKKissa oppisopimuksella kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoa.
Lapset ovat aina olleet Merima Saajorannalle tärkeitä, niinpä hän hakeutui lukion jälkeen ystävänsä kannustamana koulunkäynninohjaajan sijaisen tehtäviin. Vaikka koulussa voi työskennellä työkokemuksesta saadun osaamisen turvin, ilman virallista tutkintoa, vakinaistamisen edellytyksenä on ammattipätevyys. Näin ollen Merima haki TAKKiin opiskelemaan kasvatus- ja ohjausalaa ja jatkoi samalla työssään oppisopimuksella. Hän valmistuu toukokuussa 2024.
- Oppisopimuskoulutus sopii minulle erinomaisesti, sillä olen enemmän käytännön oppija, kuin kirjoista lukija. Koulutus on joustavaa ja tapahtuu työn ohessa. Osa opinnoista suoritetaan lähiopetuksena ja paljon voi tehdä myös itsenäisesti, etänä, Merima kertoo.
Aiemmasta, noin kolmen vuoden työkokemuksesta on ollut Merimalle paljon hyötyä opinnoissa. Tällä hetkellä hän työskentelee alakoulun 1-2 luokkien erityisluokalla koulunkäynninohjaajana.
- Tulen lasten kanssa hyvin toimeen, vaikka työ onkin vaativaa. Oppisopimuspaikan löysin pitkälti oman kokemukseni ja verkostojeni kautta. Toki kuntien välisiä eroja on paljon – ja kaikkialla oppisopimuspaikkaa ei saa kovin helposti. Pirkkalan kunta on siinäkin mielessä hoitanut asiat hyvin, että kunta antaa ottaa sijaisia, mikä mahdollistaa työkokemuksen karttumisen, Merima kiittelee.
Ammattitutkinto antaa mahdollisuuksia
TAKKista Merima Saajorannalla ei ole kuin hyvää sanottavaa. Perusteellinen koulutus ja joustava suhtautuminen saavat häneltä kiitosta.
- TAKKissa ketään ei jätetä yksin ja apua saa kaikenlaisiin tilanteisiin, olipa kyse sitten aikataulujen yhteensovittamisesta ja oppimisen pulmista. Voin todella suositella kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoa oppisopimuksella. Käytännön työstä saa hyvää kokemusta ja lähi- ja etäopetus on järjestetty sujuvasti. Lähiopetuspäivissä parasta on, kun saa kuulla muiden opiskelijoiden kokemuksia työelämästä ja opintojen etenemisestä, Merima Saajoranta summaa.
Koska oppisopimuskoulutus on työn ohessa tapahtuvaa ja myös joustavaa, vaatii se opiskelijalta suunnitelmallisuutta ja itseohjautuvuutta. Viikossa voi olla esimerkiksi neljä työpäivää, lähiopiskelupäivä ja päälle tulevat vielä koulutehtävät ja tentit.
- Opiskelu ja työ kasvatus- ja ohjausalalla on jatkuvaa itsetietoisuuden harjoittelua. Koen työn lasten parissa hyvin arvokkaana, vaikka päivät ovatkin usein haastavia. Kun tässä työssä onnistuu, pienetkin saavutukset tuntuvat suurilta voitoilta.
Tulevaisuus on Merimalla kaikin puolin avoin. Ammattitutkinto mahdollistaa hänelle monipuolisempia työtehtäviä ja jatkokoulutuskin on yksi vaihtoehto.
- Ammattitutkinto antaa monia mahdollisuuksia. Voin edetä uralla vaikka opettajaksi tai suuntautua varhaiskasvatuksen puolelle. Myös pääkaupunkiseudulla työskenteleminen kiinnostaa minua. Aika näyttää, mihin tulevaisuus vie.
Juttu on julkaistu alunperin Varusmieslehti.fi-sivustolla 1/2024.