K-ryhmän kaupoissa asiakaspalvelu on POP

K-ryhmän ensimmäiset palveluosaajavalmennettavat opiskelivat passinsa vuonna 2012. Valmennus todettiin toimivaksi, joten pari vuotta myöhemmin saman koulutuksen kävi 15 uutta opiskelijaa. Jälkimmäisellä kerralla opiskelijat tulivat urheilu- ja ruokakaupoista.

K-Supermarket Länsiportin työntekijöitä oli mukana kummassakin koulutuksessa. Länsiportin kauppiaan Ari Ruissalon mukaan Palveluosaajapassivalmennuksen vaikutus tulee paremmin esille sitä mukaa, kun useammat ehtivät koulutukseen.

Ammattilaisen ajattelutapa kehittyy opiskelun myötä. Palveluosaajapassin suorittaneet luovat työyhteisölle yhteiset palvelukriteerit. En tarkoita kirjoitettuja sääntöjä, vaan työpaikan hyväksi todettuja ja yhteisesti hyväksyttyjä toimintatapoja, Ruissalo kertoo.

K-ryhmäläiset kehittivät

Palveluosaajapassikoulutuksen olennainen osa on omaan työhön kohdistuva kehittämistehtävä. K-ryhmäläisten pop-valmennuksessa tehtiin yhteensä 9 tehtävää. Kehityskohteina olivat esimerkiksi

  • Kaupan Facebook-sivut (Hanna Nieminen ja Tuuli Tuurna, K-Market Pirkan Poika)
  • Ergonomiaohjeistukset (Tiina Saarinen ja Hanna-Riikka Kuusela, K-supermarket Orivesi)
  • Asiakas- ja kassapalautteiden uudelleen organisointi siten, että palaute välittyy koko henkilöstölle (Sanna Lähdenniemi, K-Supermarket Länsiportti)

Kaikille kehittämistehtäville yhteistä oli se, että niiden tulokset koituvat viime kädessä kaupassa asioivan Matti Meikäläisen hyödyksi.

Palveluosaajapassikoulutuksen tavoitteena on kehittää työntekijän omaa palveluosaamista ja työpaikan palvelun laatua. Vastuukouluttaja Tea Nikkilän mukaan K-ryhmäläiset onnistuivat kummassakin esimerkillisen hienosti.

On aina hienoa nähdä miten onnistumiset antavat myyjille lisää energiaa ja iloa työhön, Nikkilä hehkuttaa.

Myynti- ja markkinointikilpailu

Tavalliseen POP-valmennukseen verrattuna K-ryhmäläisten (vuonna 2014 toteutetussa) koulutuksessa oli ekstrana kauppojenvälinen myynti- ja markkinointikilpailu. Tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa myynninedistämistoimenpiteitä marraskuun ajan. Kisan voiton nappasivat K-Pirkkalaistorin Maarika Janvest ja Emma Väisänen.

Maarika ja Emma tarjosivat hedelmävihannesosastolla maistiaisia esimerkiksi eksoottisemmista hedelmistä sekä hevi-tuotteiden oheen sopivia muita tuotteita, esim. salaattikastikkeita. Leipäosaston myyntiä naiset buustasivat hyödyntämällä kassa-aluetta paistotuotteiden kaupassa.

Merkittävin hyöty saatiin kuitenkin lisäämällä lounastarjontaan keittovalikoima ja jälkiruoka, Emma ja Maarika toteavat yksimielisesti.


Lue lisää asiakaspalvelukoulutuksesta

Lisää TAKKin yritysyhteistyöstä