Pali-kuljettajan päivä

Ari Keronen kiinnostui palveluliikenteen kuljettajan työstä jo TAKKissa opiskellessaan. Tärkeintä työssä ovat ihmiset.

Musiikkia harrastava Ari Keronen sai bändikaveriltaan kerran yllättävän ehdotuksen:

- Ajoin autoa keikkareissulla ja hän sanoi, että kyydissäni on niin turvallinen olo, että olenko koskaan ajatellut, että ryhtyisin linja-autonkuljettajaksi ja tekisin musiikkia siinä rinnalla. Myös hän itse toimi linja-autonkuljettajana, Ari kertoo.

Ari innostui ja tarttui ideaan. Vuonna 2018 hän suoritti TAKKissa linja-autonkuljettajan ammattitutkinnon ja sai työharjoittelun kautta työpaikan Tilausliikenne Atro Vuolle Oy:ltä Pali-auton kuljettajana. Pali-auto on bussin ja taksin välimuoto, jolla pääsee helposti lähipalveluiden pariin, kuten kauppa-asioille tai harrastuksiin. Pali-palveluliikenteessä on huomioitu matkustajien erityistarpeet.

- Muksuna en tykännyt koulusta yhtään, mutta TAKKissa opiskelu oli kivaa asiallisten kouluttajien takia. Siellä käytiin esittelemässä Palia, ja siitä se innostus sitten lähti.

KLO 6.30

Arin päivä alkaa Ylöjärveltä. Sieltä hän hakee Pali-bussin nro 17, jolla ajaa päivän reittinsä. Auton haun yhteydessä Ari tekee ajoonlähtötarkastuksen, jossa katsoo kuntoon muun muassa öljyt, jäähdytysnesteet, rengaspaineet, valot ja ovien toimivuuden.

- Auton osat voivat aina hajota, vaikka auto olisi uusi. On ollut sellaisiakin tilanteita, että auto on jäänyt tien päälle ja kyydissä on ollut asiakkaita, mutta aina ne tilanteet on saatu järjestettyä. Meillä on käytössä vara-autoja ja työkavereilta saa apua ongelmatilanteissa, Ari kertoo.

- Nyt Tampereella rakennetaan paljon, minkä vuoksi tulee paljon rengasrikkoja. Renkaista löytyy usein nauloja ja ruuveja.

KLO 8

Ari saa päätökseen aamun viimeiset koulukuljetukset. Pali-bussilla koulukyydin saavat erityislapset.

KLO 8.30

Ensimmäinen Pali-vuoro alkaa. Tänään Ari ajaa linjaa 17, joka kulkee Kaupin, Sokoksen ja Kalevan väliä. Se on Arin lempilinja vaihtelevuutensa vuoksi - asiakkaita käydään poimimassa kyytiin myös kotiovilta peruspysäkkien lisäksi.

”Ari hakee vaikka pihasta, ja kantaisi varmaan vielä kotioki!”

- Sitä saattaa alkuun pelästyä, että oppiiko kaikki osoitteet, mutta kyllä muutaman viikon jälkeen tietää talon numerot ja raput, Ari kertoo.

. Tällä linjalla kyytitilaukset tulevat suoraan autoon. Asiakas soittaa ja kertoo, mistä hänet pitää hakea. Autossa on kuljettajan lisäksi Tampereen kaupungin avustaja, joka auttaa asiakkaat kyytiin ja ottaa tilaukset vastaan.

”En hoksannut sanoakaan, minne olen matkalla, mutta kyllä tuo Ari muistaa!”

KLO 12.10

Ari pitää ruokatauon Kalevan Prismalla.

- Yleensä syön jotain pientä ja haen kahvin. En tykkää syödä raskaasti työpäivän aikana. Jaloittelemaan pitää aina keretä.

KLO 13

Sokoksen pysäkillä auton eteen on nostettu pieni koroke, joka helpottaa autoon astumista. Kyytiin nousee tuttuja kasvoja.

- Asiakaskunta koostuu pitkälti samoista ihmisistä päivittäin, Ari kertoo. Arin mielestä Pali-kuljettajan työssä tärkeää ovat keskustelutaidot ja avoimuus. Monelle vanhukselle Pali-kyyti on päivän kohokohta, koska silloin pääsee keskustelemaan ajankohtaisista uutisista ja kertomaan omista asioistaan. Kyytiläiset tutustuvat myös toisiinsa.

Monien asiakkaiden kanssa on muodostunut jo lempinimiäkin.

- On monta asiakasta, joista pitää todella. Ihmisiin kiintyy väkisinkin, Ari kertoo. Asiassa on myös toinen puoli - Palin asiakaskunta on iäkästä, joten silloin tällöin saattaa joutua kuulemaan hyvän tutun poismenosta.

- Se säväyttää aina aika kovasti.

KLO 13.35

”Hienoa palvelua! Täydet pinnat! Auto tulee ja lähtee aikataulun mukaisesti.”

”Siihen olen pyrkinyt!”

KLO 14.30

Sade ropisee auton tuulilasiin. Vaaleanpunainen tekokukka keikkuu kyydissä kuljettajan selän takana. Radiossa soivat menneiden vuosikymmenten listahitit.

- Tänään on ollut erikoisen rauhallinen päivä. Vesikeli.

- Oikeastaan jo sääennusteen katsomalla voi päätellä, onko asiakkaita tulossa. He eivät usein lähde sateella liikkumaan. Monet ennakoivat ja käyvät hoitamassa asiansa hyvän sään aikana. Ne ovat niitä kiireisiä päiviä, kun on vaikea pysyä aikataulussa, Ari kertoo.

KLO 17.30

”Nähdään sit! Moromoro!”

Päivän viimeinen pysäkki on Kalevan Prismalla. Työpäivä päättyy. Auto on vietävä vielä Ylöjärvelle ja siistittävä.

- Näin kurakeleillä auto on aina hyvä pestä. Huomenna olen vapaalla ja tykkään, että seuraavalle kuskille jää auto sellaiseen kuntoon, ettei tarvitse kuin ottaa.