Aluksi rakennetaan maa - sitten tulee kaikki muu
VRJ Länsi-Suomi Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Henrik Bos ja TAKKin infra-alan koulutuspäällikkö Ari Halmela korostavat kasvavan Tampereen ja Pirkanmaan tarvitsevan runsaasti uusia maarakennusalan ammattilaisia.
Tamperetta ja Pirkanmaata rakennetaan nyt sellaista vauhtia, että maarakennusalan yrityksille sekä niiden työntekijöille on vuosiksi kova kysyntä. Maarakentamisen eli infra-alan kouluttajana TAKK on avainasemassa, jotta maarakentaminen saa osaavaa työvoimaa tähän kysyntään.
- Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen maarakennuskoneenkuljettajia, mutta uskon, että jatkossa on koulutettava enemmän myös maarakentajia, Ari Halmela esittelee.
Halmelan mukaan maarakennuskoneenkuljettajan koulutukseen on hyvin vetovoimaa. Maarakentajan ammatti taas voisi hänen mukaansa jatkossa tarjota maahanmuuttajille hyvän polun työelämään.
- Maarakennusalalla on hyvä työllistävyys, mikä näkyy siinä, että kursseiltamme työllistytään alan töihin, Halmela sanoo.
TAKK käy vuoropuhelua maarakennusalan yritysten ja niitä edustavan Infra Häme ry:n kanssa. Yhdistyksen puheenjohtaja Henrik Bos on VRJ Länsi-Suomi Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja sekä varatoimitusjohtaja.
Valtakunnallisesti toimivan noin 400 työntekijän VRJ:n pääasiallisia toimialoja ovat maa- ja vesirakentaminen, viher- ja ympäristörakentaminen, maisemasuunnittelu, kunnossapito ja kunnallistekniset työt sekä leikkikenttärakentaminen.
Pirkanmaan ja Hämeen alueilla vaikuttava Infra Häme puolestaan kokoaa yhteen 140 jäsenyritystä, joilla on noin 1 000 työntekijää ja konekalustoa 750 yksikköä.
- Olemme yhdistyksen kautta käyneet kertomassa opiskelijoille, millainen maarakennusala oikeasti on, Bos taustoittaa.
Halmela ja Bos pitävät kouluttajan ja alan yritysten yhteistyötä tarpeellisena korostettaessa koulutuksen tarpeellisuutta ja hyödyllisyyttä myös koulutuksen rahoituksesta päättävien viranomaisten suuntaan. Koska Tampere ympäristöineen on pääkaupunkiseudun jälkeen kasvavin alue maassamme, myös maarakennusalan koulutuksen rahoituksessa olisi miesten mukaan syytä huomioida tämä kasvu.
- Yhdessä Infra ry:n kanssa olemme saaneet järjestettyä koulutusta, Halmela kehuu yhteistyötä.
- Haemme yhdessä Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa mahdollisuuksia työllistämiseen. Meillä on työssäoppimissopimuksia, mutta myös muuta koulutusta. Koulutamme myös VRJ:n nykyisiä työntekijöitä TAKKilla, Bos kertoo.
- Meillä on kova tarve työntekijöille erityisesti konepuolella, ja kaivinkoneenkuljettajista on suorastaan huutava tarve, hän lisää.
Koulutus on siirtymässä yhä lähemmäksi työelämää ja yrityksiä, mutta perusosaamisen opettamista ja opettelua ei kuitenkaan voi siirtää yritysten kontolle.
- Yritykset voivat kehittää työntekijöidensä osaamista tietystä pisteestä pidemmälle ja tuomaan täsmä- ja erityisosaamista. Työntekijän perusosaaminen pitää kuitenkin olla valmiina, Bos korostaa.
- Kaikkiaan meidän on mietittävä uusia koulutustapoja, ja esimerkiksi työharjoittelumalleja on syytä kehittää tulevaisuudessa. Yhdessä tekemällä opiskelijasta saadaan yritykselle tuottava työntekijä, Bos tiivistää yhteistyön merkityksen.
Juttu on julkaistu alun perin Pirkanmaan parhaaksi-lehdessä 24.04.2017.