Uutiset

Oppimiseen iloa pelaamalla

Uutiset
Aktiivilattia tuo pelillisyyttä oppimiseen ja kannustaa siinä sivussa liikkumaan. Ennakkoasenne voi olla, että pelit ja pelaaminen eivät ole oikeaa opiskelua. Kun pelaamista pääsee kokeilemaan, asenne usein muuttuu ja innostus herää.

TAKK on ensimmäinen toisen asteen oppilaitos Suomessa, josta löytyy aktiivilattia. TAKKin johtokunta ja johtoryhmä sekä muita TAKKilaisia jo sitä ennen oli päässyt kokeilemaan aktiivilattiaa tanskalaisen oppilaitoskumppanin luona. Kokemusten perusteella lattia päätettiin hankkia TAKKiin.

Minkä ilotta oppii sen surutta unohtaa

Pelillisiä elementtejä ja pelillisyyttä on kokeiltu TAKKissa muutoinkin viime vuosina, mm. kadonneen opiskelijan mysteeriä on peluutettu omalla henkilöstöllä, ja siitä ovat innostuneet myös muut oppilaitokset.

Pelatessa virheistä ei ole haittaa vaan pelaamista jatketaan virheistä huolimatta. Pelaaminen vie mukanaan. Se on intensiivistä ja pieni jännitysmomentti kannustaa keskittymään. Se tukee ryhmäytymistä, sen kautta voi nostaa asioita keskusteluun ja testata oppimista.

Pelaaminen tapahtuu jaloilla, ja pelistä riippuen liikuntaa tulee enemmän tai vähemmän. Liikunta vaikuttaa positiivisesti aivojen aineenvaihduntaan, rakenteisiin ja toimintaan. Joka tapauksessa pelaaminen tuo vähintään tervetulleen tauon.

Mikä ihmeen aktiivilattia?

Active Floor -aktiivilattia koostuu suuresta, interaktiivisesta lattiasta sekä kattoon asennetusta projektorista. Lattia sopii kaikenikäisille käyttäjille.

Lattiassa voi hyödyntää valmiita pelejä tai tehdä omia pelejä valmiille pohjille. TAKKin erityisopettaja Anu Erkinheimo on tehnyt muistipelin yksikkömuunnoksiin lääkelaskujen harjoitteluun. Kouluttaja Jyrki Lempinen puolestaan matematiikan perustaitojen harjoitteluun liittyvän pelin.

Pelejä voi hyödyntää asioiden kertaamiseen ja tehdä testejä. Erityisen hyvin lattia sopii matematiikan ja kielten opiskeluun.

Yhdessä tekeminen tukee oppimista

Aktiivilattian lanseerauspäivässä TAKKin henkilöstö pääsi tutustumaan lattiaan ja kokeilemaan pelaamista. Kun kokeilee itse, saa paremman käsityksen hyödyistä ja merkityksestä. Kynnys ottaa pelillisyyttä osaksi omaa opetusta madaltuu. Samalla herää ideoita siitä, minkälaisia pelejä voi suunnitella ja miten pelejä voi hyödyntää oman ammattialan opetuksessa.

- Lanseerauspäivässä syntyi jo monia hyviä ideoita, kertoo TAKKin kehittämiskoordinaattori Tuuli Oksanen.

Innostus ja yhdessä tekeminen tukevat oppimista. Joillekin opiskelijoille pelillinen opetus ja oppiminen voivat sopia paremmin kuin perinteisemmät menetelmät. Oppimisen vaikeuksiin, esim. keskittymisvaikeuksiin, aktiivilattia tarjoaa yhden vaihtoehtoisen tavan tukea oppimista. Kaikille opiskelijoille aktiivilattia peleineen on vähintään hyvä välipala.

Tervetuloa tutustumaan

Kouluttajille järjestään valmennusta pelien tekemiseen osana TAKKin henkilöstön digivalmennuksia. Suosiosta kertoo se, että valmennukset ovat täyttyneet ennätysajassa.

- Pelien tekeminen on teknisesti helppoa, ja niitä voidaan työstää myös yhdessä. Pelin julkaisun yhteydessä voi päättää, julkaiseeko pelin vain omassa organisaatiossa vai kaikille aktiivilattian käyttäjille.

Myös muut oppilaitokset ja organisaatiot ovat tervetulleita tutustumaan aktiivilattiaan. Lisätiedot: kehittämiskoordinaattori Tuuli Oksanen, puh. 044 7906 373, tuuli.oksanen@takk.fi

Lisätietoa aiheesta valmistajan nettisivuilla: www.activefloor.com

Kaksi henkilöä testaa Aktiivilattian viidakkoseikkailu-tietopeliä. Viisi henkilöä seuraa tilannetta.

TAKKin rehtori Teppo Tapani ja koulutuspäällikkö Rosa Hyvönen testasivat aktiivilattiaa lanseerauspäivässä elokuussa 2020.

Neljä pelaajaa pelaamassa tietovisaa. Kaksi henkilöä seuraa tilannetta taustalla.

Aktiivilattian lanseerauspäivässä päästiin testaamaan erilaisia pelejä.

Power Point -esityksen alkudia, jossa teksti Oppimispelit sekä aktiivilattia käyttökunnossa.

Aktiivilattian lanseeraustilaisuus elokuussa 2020.