Palveluosaajapassikonsepti Taysin ja TAKKin yhteistyönä

Oivalluksia arjessa

TAKKin ja Tampereen keskussairaalan Taysin pitkä yhteistyö pitää sisällään paljon oivalluksia. Yksi niistä liittyy palveluosaamiseen, jota kumppanit lähtivät kehittämään yhdessä vuonna 2011. 
Tuloksena syntyi Suomessa ainutlaatuinen konsepti Palveluosaajapassi, jonka TAKK on rekisteröinyt myös viralliseksi tavaramerkiksi. 

- Passi on asiakkaalle merkki siitä, että yritys panostaa palveluun.  Yritykselle passi on eräänlainen laatumittari ja passin suorittajalle kuittaus asiakaspalvelun monien ulottuvuuksien hallitsemisesta, kuvaa TAKKin koulutuspäällikkö Armi Hyvönen

Taysin sairaalahuoltajat suorittivat passinsa ensimmäisten joukossa vuonna 2011. Palveluosaajakoulutus on osa laajaa kokonaisuutta, johon kuuluu Taysin kaikkiaan 420:n sairaala- ja välinehuoltajan ammattitaidon kehittäminen vuoteen 2013 saakka. 

- Meillä on töissä todella osaavaa henkilöstöä, joilla monilla on takanaan pitkä ura Taysissa, kertoo Taysin sairaalahuoltopäällikkö Hannele Heino

- Maailma on kuitenkin menossa siihen suuntaan, että tehtävänkuvat laajenevat ja palveluosaamisen painoarvo kasvaa, se pitää olla luissa ja ytimissä. 

Taysin sairaalahuoltajien kohdalla maailman muuttuminen on tarkoittanut vuoden 2012 alusta alkaen hyvin konkreettisia asioita: heille on siirtynyt hoitajilta sellaisia avustavia tehtäviä, jotka vapauttavat hoitajien aikaa potilastyöhön. Muutosta tuetaan palveluosaajakoulutuksilla.  

Tuloksena syntyy lisäarvoa asiakkaalle, mikä on palveluosaamisen tärkeä. 

- Me palvelemme osastoa, jotta he voivat palvella mahdollisimman hyvin potilasta, Heino tiivistää. 

Palveluosaajapassia on suoritettu Taysin lisäksi mm. Veljekset Keskisellä ja Crocsilla sekä TAKKin henkilökunnan parissa. Passi on herättänyt paljon kiinnostusta yritysten keskuudessa ja tuorein passikoulutusta hankkinut yritys on ISS Palvelut Oy sekä Ylöjärven kaupunki Pirkanmaalta.


Lue lisää asiakaspalvelukoulutuksesta