Konseptiajattelu kehittyy palvelumuotoilukoulutuksessa

Palvelumuotoilija kehittää ja uudistaa oman ammattialansa tuotteita, palveluita tai toimintamalleja. Tanja Heikkilä suoritti TAKKissa tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon ja sai eväitä uuteen rooliinsa Linkosuon leipomon markkinointipäällikkönä. 
 

Marraskuussa 2022 Tanja Heikkilä oli uuden äärellä. Hän oli saanut vain kuukautta aiemmin ylennyksen, kun TAKKin palvelumuotoilukoulutus alkoi.

- Aloitin Linkosuolla markkinointisuunnittelijana ja ylenin markkinointipäälliköksi. Työnkuvani muuttui tosi paljon ja pelkäsin hieman, miten ehdin opiskella työn ohella.

Pelko osoittautui aiheettomaksi.

- Koulutus osuikin itseasiassa hyvään saumaan, koska vaikka työmääräni lisääntyi ja työhön tuli paljon uutta, koulutus päinvastoin tuki uutta rooliani.

Ennen Linkosuota Heikkilä työskenteli tilintarkastus- ja talousneuvontapalveluita tarjoavassa yrityksessä vastaten digimarkkinoinnista. Heikkilän mukaan elintarvikeala oli hänelle kokonaisuudessaan uusi ala, lukuun ottamatta ruokakaupassa ja mainostoimistossa työskentelyä, jossa viimeksi mainitussa Heikkilä työskenteli myös kuluttajabrändien parissa. 

- Hakeuduin TAKKiin opiskelemaan, koska minua kiinnosti oppia lisää erityisesti konseptoinnista. Markkinointipäällikön roolissani uusien tuote- ja markkinointikonseptien luominen oli merkittävässä osassa, kun aiemmin työni painopiste oli ollut digitaalisessa markkinoinnissa.

Heikkilän mukaan uuden tuotteen tai palvelun konseptoinnissa oli hänelle paljon uutta asiaa, ja hän halusi enemmän työkaluja konseptoinnin suunnitelmalliseen rakentamiseen.

Parasta yhteiset opintopäivät

Heikkilä kertoo, että valitsi TAKKin koulutuksen mm. lähipäivien takia.

- Halusin lisäkoulutusta brändäämisestä tai konseptoinnista. Selailin eri koulutuksia ja ajattelin aluksi, että muutaman päivän kurssi riittäisi. TAKKin koulutus osui kuitenkin tosi hyvin tarpeeseeni ja halusin koulutukseen, jossa pääsen paikan päälle juttelemaan ihmisten kanssa.

Palvelumuotoilukoulutus kestää noin vuoden verran. TAKKin kampuksella järjestettäviä lähipäiviä on yhdeksän koulutuksen aikana. Heikkilän kehuu, että tutkinto oli helppo suorittaa työn ohella.

- Pidin siitä, että kurssilla työstettävät asiat kuuluivat työhöni joka tapauksessa. Palvelumuotoilun työkalut tukivat ja auttoivat toteuttamaan työtehtäviä sen sijaan, että ne olisivat lisänneet työmääräni. Tämä oli mielestäni tosi hyvä juttu, ja oli hienoa saada tukea kehitysprojekteihin.

Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto rakentuu yhdestä kaikille pakollisesta ja kahdesta valinnaisesta tutkinnon osasta.  

- Brändin rakentaminen oli luonteva valinta yhdeksi tutkinnon osaksi, koska siihen liittyi brändikäsikirjan luominen, joka oli Linkosuolle muutenkin erittäin ajankohtainen brändin uudistumisen vuoksi. Brändikäsikirja on tosi tärkeä ja iso työkalu markkinoinnin henkilöille ja koko yritykselle.

Heikkilän mukaan koulutustahti oli hyvä. Kiitosta saa myös kurssiaikataulun räätälöinti Heikkilälle sopivammaksi.

- Kouluttaja Tiina Vihuri ehdotti, että käyn brändipäivän jo aiemmin toisen ryhmän kanssa, jotta saisin parhaan opin ja näkisin esimerkkejä. Tämä oli hyvä idea. Päivässä käytiin läpi erilaisia case-tarinoita muista yrityksistä, joka oli todella innostavaa. Oli myös hyvä nähdä, millaisia brändikäsikirjoja muilla yrityksillä on.

Heikkilä suoritti kolme erillistä näyttöä työprojekteistaan.

- Brändin rakentamisen lisäksi suoritin Tuotteistaminen tuotekehitysprosessissa -tutkinnon osan, johon tein Linkosuo x Poppamies snackseistä esittelymateriaalin. Laajin kokonaisuus oli Proaktiivinen kehittäminen -tutkinnon osa, jossa minulla oli ruis- ja kaurasipsien pakkausten uusimiseen liittyvä projekti.

Heikkilä suosittelee koulutusta, ja on suositellutkin koulutusta kollegoilleen Linkosuolla.

- Jos kaipaa tukea konseptointiajatteluun ja siihen, miten kehitetään uutta tuotetta tai palvelua, niin suosittelen ehdottomasti tätä koulutusta. 

 

 

Tilaa uutiskirje!

Valitse kiinnostavat aiheet ja tilaa!