- Kyse on täysin uudesta ammatista ja toimialasta. Autonomisia ajoneuvoja säätelevä lainsäädäntökin on vasta valmisteluvaiheessa, kertoo TAKKin logistiikka-alan koulutuspäällikkö Tomi Hakkarainen.
- Tampere on päänavaaja ja edellä kävijä Suomessa robottiautojen hyödyntämisessä joukkoliikenteessä. Muissa suurissa kaupungeissa pilottia seurataan suurella kiinnostuksella.
Kuuden kuukauden koulutuksesta työllistytään turvakuljettajaksi
Kuuden kuukauden koulutus toteutetaan RekryKoulutuksena, josta kuljettajat työllistyvät Roboride Oy:lle. Tamperelainen Roboride on aiemmin testannut robottiautoja ja kerännyt kokemuksia mm. Hiedanrannassa. Nyt päästään käynnistämään ensimmäinen varsinainen joukkoliikenteen linja.
Kuljettajat uudelle linjalle haetaan tällä RekryKoulutuksella. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana opiskelijat suorittavat kuljetusalan ammattipätevyyden sekä pienoislinja-auton kuljettamiseen oikeuttavan D1-ajokortin. Toiset kolme kuukautta on työssäoppimista Roboridella.
Robottiautot kulkevat itsenäisesti eikä niissä ole perinteisiä auton hallintalaitteita vaan kuljettajan tehtävä on turvallisuuden varmistaminen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että autossa on hätänappi, josta kuljettaja pystyy tarvittaessa pysäyttämään auton manuaalisesti. Lisäksi käytössä on peliohjaimen tyyppinen laite, jolla kuljettaja pystyy ottamaan auton hallintaansa.
- Liikennöinnin alkuvaiheessa kuljettaja on auton matkassa, mutta tulevaisuudessa on tarkoitus, että kuljettaja hoitaa valvonnan etänä, Hakkarainen toteaa.
Turvakuljettajaosaamisen lisäksi opiskelijat saavat pätevyyden ajaa perinteistä pienoislinja-autoa, jolla voidaan poikkeustilanteissa korvata robottiauto. Näin varmistetaan, että linjan liikennöinti onnistuu kaikissa tilanteissa.
Turvakuljettajan RekryKoulutuksen toteuttavat yhteistyössä Pirkanmaan TE-palvelut, ELY-keskus, Roboride Oy ja TAKK. Koulutus on työvoimakoulutusta, joka on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille.