Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnosta valmistuu tarjoilijoita ja baarimestareita. Tutkinnossa on kaksi osaamisalaa: baarin asiakaspalvelun osaamisalalta valmistuu baarimestareita ja ravintolan asiakaspalvelun osaamisalalta  tarjoilijoita.

Tarjoilija ja baarimestari ovat asiakaspalvelun sekä ruoka- ja/tai juomatuotteiden ammattilaisia, jotka saavat asiakkaat viihtymään. Ravintola-alalla työskentely edellyttää joustavaa asennetta työtä kohtaan, ja työajat ovat vaihtelevia. Tärkeää on kyky työskennellä nopeasti, muuttuvien työaikojen puitteissa ja halua oppia uutta.

Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittaneet tarjoilijat työskentelevät erilaisin liikeideoin toimivien ravintoloiden, kahviloiden yms. ravitsemisliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä.

Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittaneet baarimestarit työskentelelevät erityyppisten hotellien ja ravintoloiden baarin asiakaspalvelutehtävissä.

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon sisältö

Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon laajuus on 120 osaamispistettä.

Pakolliset tutkinnon osat

  • ravintolan tarjoilutyössä toimiminen, 40 osp

Osaamisalavalinnasta riippuen suoritetaan joko

  • ruokaravintolassa toimiminen, 45 osp (Ravintolan asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija)
    tai
  • baarityössä toimiminen, 45 osp (Baarin asiakaspalvelun osaamisala, baarimestari)

Lisäksi suoritetaan valinnaisia tutkinnon osia vähintään 35 osp

  • Cocktailbaarissa toimiminen, 35 osp
  • Juhlapalvelussa toimiminen, 20 osp
  • Henkilöstöravintolassa toimiminen, 20 osp
  • Kahvilan asiantuntijana toimiminen, 35 osp
  • Olutravintolassa toimiminen, 35 osp
  • Ravintolan tuotteen kehittäminen, 15 osp
  • Tilaustarjoilussa toimiminen, 20 osp
  • Viinibaarissa toimiminen, 35 osp
  • Ammatillinen tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, toisesta

ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta | 10-15 osp

Katso lisätiedot ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon ePerusteista

Alkavat koulutukset

Ei alkavia koulutuksia.