Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto, tarjoilija ja baarimestari
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnosta valmistuu tarjoilijoita ja baarimestareita. Tutkinnossa on kaksi osaamisalaa: baarin asiakaspalvelun osaamisalalta valmistuu baarimestareita ja ravintolan asiakaspalvelun osaamisalalta tarjoilijoita.
Tarjoilija ja baarimestari ovat asiakaspalvelun sekä ruoka- ja/tai juomatuotteiden ammattilaisia, jotka saavat asiakkaat viihtymään. Ravintola-alalla työskentely edellyttää joustavaa asennetta työtä kohtaan, ja työajat ovat vaihtelevia. Tärkeää on kyky työskennellä nopeasti, muuttuvien työaikojen puitteissa ja halua oppia uutta.
Ravintolan asiakaspalvelun osaamisalan suorittaneet tarjoilijat työskentelevät erilaisin liikeideoin toimivien ravintoloiden, kahviloiden yms. ravitsemisliikkeiden asiakaspalvelutehtävissä.
Baarin asiakaspalvelun osaamisalan suorittaneet baarimestarit työskentelelevät erityyppisten hotellien ja ravintoloiden baarin asiakaspalvelutehtävissä.
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon sisältö
Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon laajuus on 120 osaamispistettä.
Pakolliset tutkinnon osat
- ravintolan tarjoilutyössä toimiminen, 40 osp
Osaamisalavalinnasta riippuen suoritetaan joko
- ruokaravintolassa toimiminen, 45 osp (Ravintolan asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija)
tai - baarityössä toimiminen, 45 osp (Baarin asiakaspalvelun osaamisala, baarimestari)
Lisäksi suoritetaan valinnaisia tutkinnon osia vähintään 35 osp
- Cocktailbaarissa toimiminen, 35 osp
- Juhlapalvelussa toimiminen, 20 osp
- Henkilöstöravintolassa toimiminen, 20 osp
- Kahvilan asiantuntijana toimiminen, 35 osp
- Olutravintolassa toimiminen, 35 osp
- Ravintolan tuotteen kehittäminen, 15 osp
- Tilaustarjoilussa toimiminen, 20 osp
- Viinibaarissa toimiminen, 35 osp
- Ammatillinen tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, toisesta
ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta | 10-15 osp
Katso lisätiedot ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon ePerusteista
Alkavat koulutukset
Ei alkavia koulutuksia. |